YINYOGA

Yin Yoga er en terapeutisk yogastil hvor øvelsene (posisjonene/asanaene) utføres avslappet, uten streben, i stillhet og med bevisst tilstedeværelse, avspenning og fokus på pust. Denne type yoga passer for alle og tar utgangspunkt i kroppens tilstand og grenser til enhver tid.

Øvelsene holdes i 3-5 min. for å få tilgang til å åpne og tøye kroppens bindevev. Bindevevet er som et helhetlig nettverk som omfavner og påvirker alt i kroppen vår. Det fungerer som støtte, avstiver og holder organene våre sammen og er ikke minst viktig for ernæring av vevet i hele kroppen. Ved å praktisere Yin Yoga sørger vi for at bindevevet stadig regenererer seg. Vi oppnår fleksibilitet, økt energi og påvirker kroppens aldring som i stor grad skyldes degenerative forandringer i bindevevet.

Vi legger hovedvekt på området mellom skuldre og knær: lår, bekken, hofter, ryggsøyle og skuldre. Øvelsene påvirker de fleste av kroppens funksjoner gjennom påvirkningen av bindevevsnettverket. 

Fordi øvelsene holdes i 3-5 min. gir dette oss også mulighet til å roe sinnet gjennom bevisst tilstedeværelse, avspenning og fokus på pust (mindfulness og stressreduksjon). 

 

Fordeler med Yin Yoga:

  • Øker energi og tiltakslyst
  • Skaper balanse i hverdagen - balanse med annen yogapraksis eller trening/generell aktivitet (forholdet mellom yin og yang: Yangbevegelser er energiske - du bruker de store muskelgruppene til å sette kroppen i gang med å produsere varme. Yin hjelper musklene til å slappe av og kjøler ned kroppen)
  • Øker fleksibilitet (også ved kroniske smerter og stivhet)
  • Reduserer stress og overdreven tankevirksomhet - setter kroppen i en tilstand hvor kroppen har mulighet til å ivareta seg selv

 

I tillegg til kurset i Hønsehuset har du tilgang til en lukket Facebook-gruppe i kursperioden hvor du får mer innsikt i teori, avspenningsfiler, øvelsessekvenser m.m.